تجربه سفر به استانبول

سلام :)

هفته قبل چند روزی همراه با خانواده و دوستان به استانبول، شهر فرهنگی اروپا مسافرت کردیم. سفر خیلی خوبی بود. با اینکه فرصت خیلی کمی برای گشت گذار داشتیم، با این حال سعی کردیم بیشتر جاهای زیبا و شناخته شده آن را ببینیم. در این مطلب خاطرات و تجربه سفرم را برای شما می نویسم.

معرفی استانبول

به نقل از ویکی پدیا:

استانبول بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد. تنگه بسفر دو قاره آسیا و اروپا را جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد. بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج در این شهر واقع است.
این کلان شهر به عنوان شهر فرهنگی اروپا برای سال ۲۰۱۰ انتخاب شده‌است.

شروع مسافرت

برای سفر پیشنهاد می کنم که از تورهای مسافرتی استفاده کنید. اینکار باعث کاهش چشمگیر هزینه هتل و بلیط هواپیما می شود. در صورت تهیه بلیط از قبل اطمینان پیدا کنید که فرودگاه مقصد در ترکیه آتاتورک باشد. فرودگاه سابیحا تا بخش اروپایی حدود ۱ ساعت فاصله دارد. در صورت امکان بلیط هواپیما را از شرکت های غیر ایرانی تهیه کنید.

بیشتر مراکز تاریخی و دیدنی استانبول در بخش اروپایی آن قرار دارند.

هنگام رزرو هتل دقت کنید که هتل در یکی از دو منطقه آکسارای یا تکسیم باشد. منطقه آکسارای به مراکز تاریخی و منطقه تکسیم به مراکز خرید نزدیک هستند. البته رفت و آمد در شهر خیلی ساده تر از این حرف هاست. در ادامه در مورد آن توضیح می دهم.

پیدا کردن یک آشنا یا دوست در استانبول

سایت couchsurfing.com را می شناسید؟ مطمئنا بیشتر اهالی سفر با این سایت آشنا هستند. به طور خلاصه couchsurfing یک جامعه مجازی برای اهالی سفر است. اگر قصد سفر به شهر یا کشوری را دارید، می توانید قبل از سفر دوست یا دوستانی را از طریق این سایت بیابید. برای اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید:
بیائید تا به کمک هم جهانی بهتر بسازیم!
پروژه کُوچ سِرفینگ

من از طریق این سایت با ceyda و دوستانش در استانبول آشنا شدم. آنها در روز اول ما را به شما مهمان کردند و بعد برای ۲ روز بعدی با هم برنامه ریزی کردیم. در طول مدتی که با ceyda و دوستانش بودیم  در مورد ایران، ترکیه، فوتبال، موسیقی، فیلم و حتی کشتی های ارسالی ایران به غزه صبحت کردیم. آنها به خوبی احمدی نژاد و موسوی را می شناختند. یکی از دوستان ceyda فیلم “کسی از گربه های ایرانی خبر نداره” را دیده بود و در مورد موسیقی فیلم صبحت می کرد. دوست دیگر ceyda که فرانسوی بود در مورد کلوتیلد ریس (Clotilde Reiss) صبحت می کرد.

پیشنهاد می کنم قبل از سفر به هرجایی یک آشنا از طریق couchsurfing در آنجا پیدا کنید. داشتن یک آشنا در آنجا خیلی به شما کمک می کند.

شهر

استانبول بدلیل اینکه گردشگران بسیاری به آن سفر می کنند به سرعت در حال پیشرفت می باشد.

این شهر مانند بسیاری از شهرهای موفق توریستی دارای آرامش خاصی بود. تعداد زیادی پرچم ترکیه در سراسر استانبول وجود داشت. تقریبا تمامی میدان ها و ساختمان های دولتی و خیابان ها پرچم ترکیه را بر افراشته اند.

نقطه دیگری که به چشم می خورد مساجد آن بودند. همه مساجد بزرگ دارای مناره ها زیبا و معماری یکسانی بودند. اذان هر روز نیز به صورت دیجیتال بر دیوار اصلی مساجد نمایش داده می شد. در استانبول به هر طرف که نگاه کنید مناره های مساجد را مشاهده می کنید.

محیط استانبول. مراکز خرید و مردم آن خیلی شبیه به تهران خودمان است. فقط دو فرق اساسی دارد:

۱- ترافیک

در طول مدتی که در استانبول بودیم خبری از ترافیک نبود. وجود حمل و نقل خیلی خوب شهری، هزینه زیاد بنزین و زیرساخت های اداری و اجرایی آن مهم ترین دلیل برای نبود ترافیک در آن بود.

۲- وضعیت فرهنگی

در استانبول کسی با کسی کاری نداشت. کسی در مورد نحوه پوشش مردم صبحت نمی کرد و بیشتر مردم به خود مشغول بودند. شما می توانید وارد فروشگاه، رستوران، کافی شاپ و… شده، عکس بگیرید و خارج شوید.

حیوانات در کنار انسان ها در شهر قدم هستند. سگ ها در سایه استراحت می کنند و کسی به آنها شلیک نمی کند.

شهروندان

پوشش مردان ترک خیلی شبیه مردان ایرانی هست. در مورد زن ها این قضیه فرق می کند. ظاهر زنان مسلمان آنجا با اینجا کاملا متفاوت است. در مورد زنان غیر مسلمان هم که نمی توان مقایسه ای انجام داد. تنوع رنگ، لباس و نحوه پوشش مردم به خیابان ها جان داده بود و از یکنواختی خیابان های ما در آنجا خبری نبود.

بیشتر شهروندان جوان و فروشندان می توانند به انگلیسی صبحت کنند. البته اگر ترک آذری باشید ارتباط برقرار کردن با آنها خیلی ساده تر می شود. بیشتر واژه های آن ها با ترکی خودمان یکی است فقط نحوه تلفظ آن ها متفاوت است.

برخورد آن ها با ایرانیان و در حالت کلی با گردشگران بسیار خوب است. برای آنها فرقی نمی کرد که شما از ایران باشید یا اروپا. در هر صورت آن ها به شما خوش آمد می گویند.

پلیس های سطح شهر که با موتور در حال گشت هستند بیشتر شبیه به بازیگران در حال ضبط فیلم می باشند تا پلیس. مردان و زنان پلیس با لباس های اوتو کرده و تمیز در حال گشت زنی هستند. مردان پلیس با صورت های اصلاح کرده و زنان پلیس با موهای شانه شده با پلیس ها و سربازهای خیابان های ما خیلی فرق می کنند.

کسانی که اهل سیاست هستند در اولین برخورد با شما اولین کلمه بعد از اینکه می فهمند از ایران هستید کلمه احمدی نژاد یا موسوی است. این کلمات نشاندهنده جبهه سیاسی آنان در قبال سیاست خارجی ایران است.

توریست ها

در استانبول واقعا توریست زیاد بود. آن قدر زیاد که هرگز فکر نمی کردم این قدر انسان خارجی از کشورهای مختلف را بتوان در یک شهر جمع کرد. واقعا زیاد بودند. از آسیا تا اروپا و آفریقا و آمریکا مردم در استانبول بودند.

خوراکی ها

تلخ ترین چایی که در تمام عمرم خوردم مربوط به این سفر بود. برخلاف ایرانی ها که چای را دم می کنند، آن ها چای را جوش می آورند. بعضی از آن ها هم چای را سرد سرو می کنند.

در خیابان های استانبول بیشتر از فروشگاه های لباس و صنایع دستی، رستوران و کافی شاپ وجود دارد. غذا های مشترکی با ایرانیان دارند. اکثر رستوران ها میز های غذای خود را در خیابان قرار داده اند. بیشتر رستوران ها هنگام پخش فوتبال های جام جهانی تلویزیون های LCD خود را برای مشتریان روشن می کنند.

بیشتر غذاهای آن ها با گوشت است. آخرین شام “İskender kebap” خوردیم که واقعا خوشمزه و معرکه بود.

میوه در ترکیه ارزان تر از تهران بود. عرضه میوه نیز تفاوت های چشمگیری با تهران خودمان داشت. میوه فروش های اول میوه های می شستند و بعد در سبد فروش قرار می دادند و در طول روز چندین بار بر روی آن ها آب می ریختند تا طراوت خود را در گرما از دست ندهند. نحوه دیگر فروش میوه به این صورت بود که خیار و سیب را شسته و در چرخ دستی قرار می دادند و هنگام فروش آن ها با دستگاه ساده ای بدون تماس دست پوست می گرفتند و به مشتری می دادند.

ذرت (بلال) را مستقیم با حرارت نمی پختند بلکه آن را آب پز می کردند. به جای آب نمک هم از نمک خالی استفاده می کردند. ذرت های خودمان خیلی خوشمزه تر آن ها بود.

بازارها

استانبول بازارها و مراکز خرید بسیاری داشت. معروف ترین این بازارها Grand Bazaar و Spice Bazaar است. البته به توصیه ceyda و دوستانش ما از Grand Bazaar خرید نکردیم و خرید خود را از فروشگاه های موجود در اطراف و در طول مسیر تا Grand Bazaar انجام دادیم. بعد از رسیدن به گرند بازار و مشاهده قیمت های چند برابر آن متوجه توصیه ceyda و دوستانش شدیم.

دو نکته در مورد بازاری که رفتیم وجود دارد که واقعا مرا تحت تاثیر قرار داد. اول اینکه همه مغازه ها بین ۶ تا ۶:۳۰ بعد از ظهر تعطیل می کردند و  بعد از تعطیل کردن مغازه خود شروع به نظافت داخل و بیرون مغازه می کردند. میوه فروش ها، ماهی فروش ها و مغازه های لبنیاتی اطراف و محل قرار گیری اجناس خود را می شستند. دو م  اینکه بعد از تعطیلی مغازه های اصلی شروع به دست فروش ها می رسید. دست فروش ها بازار خود را درست جلوی مغازه هایی که اکنون بسته شده بودند به راه می انداختند. در دو روزی که به بازار رفتیم این دو نکته تکرار شدند.

حمل و نقل عمومی و رفت و آمد در شهر

برای رفت و آمد و گشت و گذار در شهر می توانید از اتوبوس، Tramway و تاکسی استفاده کنید. ما در طول مدتی که در استانبول بودیم از اتوبوس و ترم وای استفاده کردیم. همه کسانی که در مورد استانبول با آن ها صبحت کردیم به ما توصیه کردند که از تاکسی استفاده نکنیم. به گفته آن ها نرخ تاکسی بخصوص برای توریست ها خیلی گران است.

البته بدون استفاده از تاکسی ما به هر جایی که می خواستیم رفتیم. ترم وای و اتوبوس برای همه مسیر ها وجود داشت.

جزایر اطراف استانبول (Princes’ Islands)

در اطراف استانبول چندین جزیره وجود دارد که در بین مردم بومی و گردشگران به Adalar معروف هستند. شما می توانید با استفاده از کشتی هایی که روزانه چندین بار به این جزایر رف و آمد می کنند به یکی از آنها بروید. ما به جزیره چهارم که به گفته خود آن ها بزرگترین جزیره و زیباترین آن ها بود رفتیم. در بدو ورود متوجه شدیم که این جزیره ساحل شنی ندارد و دور تا دور آن ساحل صخره ای کشیده شده است. بلیط رفت و برگشت به جزایر به پول ایران حدود ۸ هزار تومان بود. مدت زمان سفر هم بین  ۱ تا ۱:۳۰ ساعت با توجه به جزیره مقصد متفاوت بود.

صبحت پایانی

در صورتی که قصد سفر به استانبول دارید با توجه به وسعت جاذبه های گردشگری حداقل ۱ هفته در نظر بگیرید.

موفق باشید

درباره سعید زبردست

من برنامه نویس Java و PHP هستم. در کنار برنامه نویسی اطلاعات خوبی در زمینه پایگاه ‌های داده بخصوص MySQL دارم. برای اطلاع بیشتر به صفحه درباره سعید زبردست مراجعه کنید.