تجربه سفر به استانبول

سلام :)

هفته قبل چند روزی همراه با خانواده و دوستان به استانبول، شهر فرهنگی اروپا مسافرت کردیم. سفر خیلی خوبی بود. با اینکه فرصت خیلی کمی برای گشت گذار داشتیم، با این حال سعی کردیم بیشتر جاهای زیبا و شناخته شده آن را ببینیم. در این مطلب خاطرات و تجربه سفرم را برای شما می نویسم.

معرفی استانبول

به نقل از ویکی پدیا:

استانبول بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد. تنگه بسفر دو قاره آسیا و اروپا را جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد. بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج در این شهر واقع است.
این کلان شهر به عنوان شهر فرهنگی اروپا برای سال ۲۰۱۰ انتخاب شده‌است.

شروع مسافرت

برای سفر پیشنهاد می کنم که از تورهای مسافرتی استفاده کنید. اینکار باعث کاهش چشمگیر هزینه هتل و بلیط هواپیما می شود. در صورت تهیه بلیط از قبل اطمینان پیدا کنید که فرودگاه مقصد در ترکیه آتاتورک باشد. فرودگاه سابیحا تا بخش اروپایی حدود ۱ ساعت فاصله دارد. در صورت امکان بلیط هواپیما را از شرکت های غیر ایرانی تهیه کنید.

بیشتر مراکز تاریخی و دیدنی استانبول در بخش اروپایی آن قرار دارند.

هنگام رزرو هتل دقت کنید که هتل در یکی از دو منطقه آکسارای یا تکسیم باشد. منطقه آکسارای به مراکز تاریخی و منطقه تکسیم به مراکز خرید نزدیک هستند. البته رفت و آمد در شهر خیلی ساده تر از این حرف هاست. در ادامه در مورد آن توضیح می دهم.

پیدا کردن یک آشنا یا دوست در استانبول

سایت couchsurfing.com را می شناسید؟ مطمئنا بیشتر اهالی سفر با این سایت آشنا هستند. به طور خلاصه couchsurfing یک جامعه مجازی برای اهالی سفر است. اگر قصد سفر به شهر یا کشوری را دارید، می توانید قبل از سفر دوست یا دوستانی را از طریق این سایت بیابید. برای اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید:
بیائید تا به کمک هم جهانی بهتر بسازیم!
پروژه کُوچ سِرفینگ

من از طریق این سایت با ceyda و دوستانش در استانبول آشنا شدم. آنها در روز اول ما را به شما مهمان کردند و بعد برای ۲ روز بعدی با هم برنامه ریزی کردیم. در طول مدتی که با ceyda و دوستانش بودیم  در مورد ایران، ترکیه، فوتبال، موسیقی، فیلم و حتی کشتی های ارسالی ایران به غزه صبحت کردیم. آنها به خوبی احمدی نژاد و موسوی را می شناختند. یکی از دوستان ceyda فیلم “کسی از گربه های ایرانی خبر نداره” را دیده بود و در مورد موسیقی فیلم صبحت می کرد. دوست دیگر ceyda که فرانسوی بود در مورد کلوتیلد ریس (Clotilde Reiss) صبحت می کرد.

پیشنهاد می کنم قبل از سفر به هرجایی یک آشنا از طریق couchsurfing در آنجا پیدا کنید. داشتن یک آشنا در آنجا خیلی به شما کمک می کند.

شهر

استانبول بدلیل اینکه گردشگران بسیاری به آن سفر می کنند به سرعت در حال پیشرفت می باشد.

این شهر مانند بسیاری از شهرهای موفق توریستی دارای آرامش خاصی بود. تعداد زیادی پرچم ترکیه در سراسر استانبول وجود داشت. تقریبا تمامی میدان ها و ساختمان های دولتی و خیابان ها پرچم ترکیه را بر افراشته اند.

نقطه دیگری که به چشم می خورد مساجد آن بودند. همه مساجد بزرگ دارای مناره ها زیبا و معماری یکسانی بودند. اذان هر روز نیز به صورت دیجیتال بر دیوار اصلی مساجد نمایش داده می شد. در استانبول به هر طرف که نگاه کنید مناره های مساجد را مشاهده می کنید.

محیط استانبول. مراکز خرید و مردم آن خیلی شبیه به تهران خودمان است. فقط دو فرق اساسی دارد:

۱- ترافیک

در طول مدتی که در استانبول بودیم خبری از ترافیک نبود. وجود حمل و نقل خیلی خوب شهری، هزینه زیاد بنزین و زیرساخت های اداری و اجرایی آن مهم ترین دلیل برای نبود ترافیک در آن بود.

۲- وضعیت فرهنگی

در استانبول کسی با کسی کاری نداشت. کسی در مورد نحوه پوشش مردم صبحت نمی کرد و بیشتر مردم به خود مشغول بودند. شما می توانید وارد فروشگاه، رستوران، کافی شاپ و… شده، عکس بگیرید و خارج شوید.

حیوانات در کنار انسان ها در شهر قدم هستند. سگ ها در سایه استراحت می کنند و کسی به آنها شلیک نمی کند.

شهروندان

پوشش مردان ترک خیلی شبیه مردان ایرانی هست. در مورد زن ها این قضیه فرق می کند. ظاهر زنان مسلمان آنجا با اینجا کاملا متفاوت است. در مورد زنان غیر مسلمان هم که نمی توان مقایسه ای انجام داد. تنوع رنگ، لباس و نحوه پوشش مردم به خیابان ها جان داده بود و از یکنواختی خیابان های ما در آنجا خبری نبود.

بیشتر شهروندان جوان و فروشندان می توانند به انگلیسی صبحت کنند. البته اگر ترک آذری باشید ارتباط برقرار کردن با آنها خیلی ساده تر می شود. بیشتر واژه های آن ها با ترکی خودمان یکی است فقط نحوه تلفظ آن ها متفاوت است.

برخورد آن ها با ایرانیان و در حالت کلی با گردشگران بسیار خوب است. برای آنها فرقی نمی کرد که شما از ایران باشید یا اروپا. در هر صورت آن ها به شما خوش آمد می گویند.

پلیس های سطح شهر که با موتور در حال گشت هستند بیشتر شبیه به بازیگران در حال ضبط فیلم می باشند تا پلیس. مردان و زنان پلیس با لباس های اوتو کرده و تمیز در حال گشت زنی هستند. مردان پلیس با صورت های اصلاح کرده و زنان پلیس با موهای شانه شده با پلیس ها و سربازهای خیابان های ما خیلی فرق می کنند.

کسانی که اهل سیاست هستند در اولین برخورد با شما اولین کلمه بعد از اینکه می فهمند از ایران هستید کلمه احمدی نژاد یا موسوی است. این کلمات نشاندهنده جبهه سیاسی آنان در قبال سیاست خارجی ایران است.

توریست ها

در استانبول واقعا توریست زیاد بود. آن قدر زیاد که هرگز فکر نمی کردم این قدر انسان خارجی از کشورهای مختلف را بتوان در یک شهر جمع کرد. واقعا زیاد بودند. از آسیا تا اروپا و آفریقا و آمریکا مردم در استانبول بودند.

خوراکی ها

تلخ ترین چایی که در تمام عمرم خوردم مربوط به این سفر بود. برخلاف ایرانی ها که چای را دم می کنند، آن ها چای را جوش می آورند. بعضی از آن ها هم چای را سرد سرو می کنند.

در خیابان های استانبول بیشتر از فروشگاه های لباس و صنایع دستی، رستوران و کافی شاپ وجود دارد. غذا های مشترکی با ایرانیان دارند. اکثر رستوران ها میز های غذای خود را در خیابان قرار داده اند. بیشتر رستوران ها هنگام پخش فوتبال های جام جهانی تلویزیون های LCD خود را برای مشتریان روشن می کنند.

بیشتر غذاهای آن ها با گوشت است. آخرین شام “İskender kebap” خوردیم که واقعا خوشمزه و معرکه بود.

میوه در ترکیه ارزان تر از تهران بود. عرضه میوه نیز تفاوت های چشمگیری با تهران خودمان داشت. میوه فروش های اول میوه های می شستند و بعد در سبد فروش قرار می دادند و در طول روز چندین بار بر روی آن ها آب می ریختند تا طراوت خود را در گرما از دست ندهند. نحوه دیگر فروش میوه به این صورت بود که خیار و سیب را شسته و در چرخ دستی قرار می دادند و هنگام فروش آن ها با دستگاه ساده ای بدون تماس دست پوست می گرفتند و به مشتری می دادند.

ذرت (بلال) را مستقیم با حرارت نمی پختند بلکه آن را آب پز می کردند. به جای آب نمک هم از نمک خالی استفاده می کردند. ذرت های خودمان خیلی خوشمزه تر آن ها بود.

بازارها

استانبول بازارها و مراکز خرید بسیاری داشت. معروف ترین این بازارها Grand Bazaar و Spice Bazaar است. البته به توصیه ceyda و دوستانش ما از Grand Bazaar خرید نکردیم و خرید خود را از فروشگاه های موجود در اطراف و در طول مسیر تا Grand Bazaar انجام دادیم. بعد از رسیدن به گرند بازار و مشاهده قیمت های چند برابر آن متوجه توصیه ceyda و دوستانش شدیم.

دو نکته در مورد بازاری که رفتیم وجود دارد که واقعا مرا تحت تاثیر قرار داد. اول اینکه همه مغازه ها بین ۶ تا ۶:۳۰ بعد از ظهر تعطیل می کردند و  بعد از تعطیل کردن مغازه خود شروع به نظافت داخل و بیرون مغازه می کردند. میوه فروش ها، ماهی فروش ها و مغازه های لبنیاتی اطراف و محل قرار گیری اجناس خود را می شستند. دو م  اینکه بعد از تعطیلی مغازه های اصلی شروع به دست فروش ها می رسید. دست فروش ها بازار خود را درست جلوی مغازه هایی که اکنون بسته شده بودند به راه می انداختند. در دو روزی که به بازار رفتیم این دو نکته تکرار شدند.

حمل و نقل عمومی و رفت و آمد در شهر

برای رفت و آمد و گشت و گذار در شهر می توانید از اتوبوس، Tramway و تاکسی استفاده کنید. ما در طول مدتی که در استانبول بودیم از اتوبوس و ترم وای استفاده کردیم. همه کسانی که در مورد استانبول با آن ها صبحت کردیم به ما توصیه کردند که از تاکسی استفاده نکنیم. به گفته آن ها نرخ تاکسی بخصوص برای توریست ها خیلی گران است.

البته بدون استفاده از تاکسی ما به هر جایی که می خواستیم رفتیم. ترم وای و اتوبوس برای همه مسیر ها وجود داشت.

جزایر اطراف استانبول (Princes’ Islands)

در اطراف استانبول چندین جزیره وجود دارد که در بین مردم بومی و گردشگران به Adalar معروف هستند. شما می توانید با استفاده از کشتی هایی که روزانه چندین بار به این جزایر رف و آمد می کنند به یکی از آنها بروید. ما به جزیره چهارم که به گفته خود آن ها بزرگترین جزیره و زیباترین آن ها بود رفتیم. در بدو ورود متوجه شدیم که این جزیره ساحل شنی ندارد و دور تا دور آن ساحل صخره ای کشیده شده است. بلیط رفت و برگشت به جزایر به پول ایران حدود ۸ هزار تومان بود. مدت زمان سفر هم بین  ۱ تا ۱:۳۰ ساعت با توجه به جزیره مقصد متفاوت بود.

صبحت پایانی

در صورتی که قصد سفر به استانبول دارید با توجه به وسعت جاذبه های گردشگری حداقل ۱ هفته در نظر بگیرید.

موفق باشید

درباره سعید زبردست

من برنامه نویس Java و PHP هستم. در کنار برنامه نویسی اطلاعات خوبی در زمینه پایگاه ‌های داده بخصوص MySQL دارم. برای اطلاع بیشتر به صفحه درباره سعید زبردست مراجعه کنید.

یک دیدگاه 182 در “تجربه سفر به استانبول

1. سلام میخواستم سوال کنم درحال حاضر که قیمت دلار در ایران 2200 تومن است آیا بهتر نیست ریال خودمان را در استانبول تبدیل به لیر کنیم ؟ یا بهتر است از ایران دلار بگیریم ودر استانبول چنج کنیم ؟ با تشکر فراوان

2. سلام دوست عزیز وبلاگ خوبی داری خیلی خوشم اومد اگه میشه با هم تبادل لینک داشته باشیم شما آدرس وبلاگ منو تو لینکات بزار پس از این کار شما منم آدرس وبلاگ شما رو تو لینکام میزارم از همکاری با شما خوشحال میشم ممنون.

3. سلام
    داداش وبلاگ جالبی داری.
    من میخواستم اطلاعاتی درباره ترکیه بدست بیارم که آیندم منوط به همین اطلاعاته.اگه تونستی ایمیلتو برام بفزست تا باهات تماس داشته باشم.
    اگه کمکم کنی از شرمندگیت در میام.

4. من و شوهرم به همراه دخترم با تور مخواهیم به استانبول بریم قصد خرید نداریم برای تفریح میریم کجا هتل بگیریم بهتره وحداقل چقدر پول ببریم در ضمن میشه پول خودمون رو هم ببریم

5. گزارش سفر به استانبول را خوندم ممنون من عاشق سفر هستم اما تنهایی بام سخته سفر کنم لطفا راهنمایی ام کنین چطوری همسفر یا دوستانی در مقصد پیدا کنم39 ساله هستمو مجرد و کوهنوردم این شماره منه 09118330328

6. آقای زبردست عزیز، ازشما ممنونم که این را نوشتید. به خاطر این که من برای کلاس زبانم به یکی از مسافرت های کسی احتیاج داشتم. من هیچ وقت برای مطلب کسی نظر ندادم! من وبلاگ ندارم وزیاد ایمیل نمی دهم! از شما ممنونم چون من خیلی گشتم تا آخر چیزی راکه می خواهم پیدا کنم. با احترام، هانیه.

7. من تازه استانبول بودم و نظرات دیگری دارم که شاید به دردتون بخوره بهتره هتل را از طریق اینترنت رزرو کنید و هتل های خوب را گیر بیارید یه ستاره هتلهای ترکیه رو هواست و واقعا بعضی هتل هایش افتضاح هساتد طوری که مایل نیستید حتی یک شب یخوابید و اکثر تورهای ایرانی اط اونجا ایرانی ها دنبال کلاه گذاشتن سر هم هستند بدترین هتل ها رو واسه سود بیشتر انتخاب می کنند اگر می توانید بهتر است که هتلتون را خودتون از طریق اینترنت بگیرید اگر نه کمی می ترسید یا شک و شبهه دارید حتما اطلاعات راجب هتل ها جمع کنید و به تور بگید آنجا براتون رزو کنن تور یک روزه که تور براتون براتون به عنوان رایگان میزاره رو اصلا نرید چون مثلا میگن ناهار رایگانم میده ارزونترین ناهار موجود را میدهند که به هدر رفتن یک روز از سفرتون نمی ارزه چون تو 3 تا پاساژ میگردنتون و نهایتا یک مسجد برای رفتن به جاهای تفریحی تورهای ایرانی زیادی خصوصا نزدیکی کوچه ایی به اسم کوچه ایرانیا وجود دارند که این تورها نبتا ارزونتر از لیدر های توری که باهاشون اومدید سفر وجود دارند اما باز از اونجا که ایرانی هستند حداکثر استفاده را می برند اگر بگردید تورهای کشورهای دیگر وجود دارند که قیمتاشون بسیار مناسبتر و کیفیت جاهاشون مثلا کشتی که میگیرند براتون بسیار مناسبتره دیسگوهای ایرانی هستند که میگن ورودی رایگان اما گول نخورید خروجیش رایگان نیست و حسابی پیادتون می کنن همانط.ور که دوستمون گفت کسی به تیپ و قیافه کسه دیگه ای کار نداره و فرهنگی در اونجا حاکم که یاد گرفتن با توریست چطور برخورد کنن بهتره برای گشت و گزار از وسایل عمومی استفاده کنید یکم ترکی بلد باشید یا حتی انگلیسی مردمشون خوب راهنمایی می کنند که کدوم طرف برید یا کدوم اتوبوس و سوار شید کجا پباده بشید جالبیش اینه که دست فروش های اونجا هم 90% انگلیسی دست و پا شکسته بلدند و منطور و می رسونند که بسیار متاسف شدم برای خودمون غذا هاش خیلی به غذاهای ایرانی نزدیکه مثل تایلند نیست که بخواین با اکراه غذا بخورید خیلی راحت می تونید از غذاهاشون استفاده کنید البته تو همون کوچه ایرانی رستوران ایرانی هم وجود داره که دوستانی که می خاهند می نوانند استفاده کنند

8. سلام دوستان با سفربه استانبول لذت ببرید من با آنکه چندین بار رفتم ولی بازم دوستدارم برم نوروز 93 با خانواده تور گرفتیم 5 روز میرویم استانبول شهر شکموها…..دنیا به دیدن و خوردن و نوشیدن است همان چیزی که نویدش را به مومنین در بهشت میدهند…….

9. سلام من برای 2 روز در استانبول خواهم بود خواهش میکنم به من بگوید چطور میتونم از اتوبوس استفاده کنم . بلیط را چطور تهیه کنم آیا پول بلیط در اتوبوس گرفته میشود یا کارت شارزی باید تهیه کرد و چند هست . لطفا زود جواب بدهید . ممنون از لطفطون

10. سلام
    من مصطفی هستم. دوشنبه هفته پیش تا جمعه (19 تا 23 اسفند 92) استانبول بودم. روز قبل از مسافرت صفحه شما رو پیدا و بسیار بسیار استفاده کردم. واقعا از شما و همه کسانی که نظر گذاشتند و اطلاعات رو به اشتراک گذاشتند تشکر میکنم.
    من هم برای ادای دین، اطلاعات خودم رو به اشتراک میگذاریم:
    1) برای تعویض پول و تبدیل به لیر حتماً به مراکزی مراجعه کنید که روی تابلوشون نوشته‌اند doviz. این مراکز گویا زیر نظر بانک مرکزی جمهوری ترکیه است و در تمام شهر استانبول حضور دارند. در هر نقطه‌ای که باشید کافی است از کلمه doviz را به یک نفر بگویید. سریعاً نشانی نزدیک‌ترین مرکز رو بهتون میدهند.
    2) اگر از طریق تورها به استانبول سفر میکنید، معمولاً یک تور یک روزه رایگان استانبول گردی رو براتون در نظر گرفته اند. من از استفاده از این تور پشیمونم. وقت تلف کردن بود. یک روز ما کاملاً از دست رفت. در این تور ما را به مسجد بسیار زیبای سلطان احمد بردند و فقط 10 دقیقه فرصت دادند. با اعتراض ما به 20 دقیقه افزایش یافت. برنامه بقیه روز خرید بود! آنهم در فروشگاه های بسیار گرانقیمت. که عملاً غیر دو تا تیشرت هیچ چیز نخریدیم.
    3) در تور یک روزه رایگان ما را به چرم فروشی بردند. نه بازار چرم فروشها، بلکه فقط به یک مغازه چرم فروشی. جالب اینجا بود که لیدر گروه در کنار فروشندگان تبلیغ محصولات رو میکرد! این شائبه وجود داشت که لیدرها حق السهم میگیرند.
    4) در همان تور یک روزه راهنمای گروه وعده حضور در بازار راحت الحقوم را داد. وقتی رسیدیم، خبری از یک بازار نبود. بلکه یک مغازه بسیار کوچک رفتیم. راهنمای تور پشت دخل رفت و به شدت ما را به خرید ترغیب کرد. حتی گفت که قیمت های این مغازه زیر نظر دولت ترکیه است. روز بعد که به میدان تکسیم رفتیم و از گرانترین مغازه ها راحت الحلقوم خرید کردیم، بسیار ارزانتر برایمان تمام شد! پیشنهاد من این است که هرکجا لیدرهایتان به خرید ترغیب تان کردند، شک کنید. لیدر تورها، برای جیبتان تور دوخته اند.
    5) جدا از اینکه از ایران با تور به استانبول رفته‌اید و یا اینکه خودتون اقدام کرده اید، آنجا تورهای یک روزه رو تدارک دیده اند. اگر دوست داشته باشید میتونید ثبت نام کنید و البته پولش رو بپردازید. متأسفم که این‌طور مینویسم ولی نمیتونم حقیقت رو نگم. تورهای یک روزه رسما یک کلاه‌برداری است. چیزی در حدود 3 یا 4 برابر بیشتر از شما پول میگیرند. راهنمایان(یا همون لیدرها) تقریباً دزد هستند.
    6) بازدید از موزه ها گران است. مثلاً موزه توپکپی به همراه حرم 40 لیر میشه. کارتی هست که با پرداخت 85 لیر در 72 ساعت فرصت دارید بسیاری از موزه ها را ببینید. اگر خودتان بخواهید این موزه ها را بدون این کارت ببینید، خیلی بیشتر از این مقدار باید هزینه کنید. من خودم این کارت رو نخریدم لذا توصیه‌ای هم برای خریدش ندارم. فقط اطلاع دادم که عین من روز آخر با این پدیده آشنا نشوید. من با این کارت در ورودی موزه ایاصوفیه آشنا شدم. در اونجا لیست همه موزه هایی که میتونید با اون کارت بروید رو نوشته بود.
    7) استانبول کارت، کارتی که با اون میشه سوار اتوبوس، مترو و تراموا شد. این کارت 7 لیر ارزش داره و باید اون رو شارژ کنید. موقعی که خواستید برگردید ایران، تمام شارژ باقیمانده را به علاوه 5 لیر(از اون 7 لیر) بهتون پس میدهند. از یک استانبول کارت میشه برای چند نفر استفاده کرد. ولی این کار رو نکنید. چون وقتی که سوار مثلاً تراموا میشید، برای نفر اول 1.25 لیر کسر میشه و برای نفرات بعدی که از همون کارت استفاده میکنند به 1.95 لیر کسر میشه. پس بهتره برای هرکس یک کارت بگیرید.
    8) اصلاً از تاکسی استفاده نکنید. چون تاکسی های اونجا به علت قیمت بسیار زیاد بنزین خیلی گرونه. تاکسی ها تاکسی متر داره و گفته میشه برای اینکه شما رو به مقصد برسونند، دور اضافه میزنند.
    9) حمل و نقل در استانبول به شدت گرونه. مثلاً مترو اگر 2 لیر از شما میگیره ، به تومان میشه 2800 تومان. ما چهار نفری رفتیم پاساژ اولوویوم. یه تراموا و یه مینی بوس سوار شدیم. رفت و برگشت ما چهارنفر حدود45هزارتومان آب خورد. پس از مسیری که میخواهید بروید مطمئن باشید.
    10) دستشویی هتل ما دمپایی نداشت. برای دیگران در هتل های دیگه هم نداشت. از ایران با خودتون ببرید.
    11) سعی کنید در هتل دستشویی بروید. دستشویی‌های شهر استانبول همگی یک لیر ورودی میگیره. استانبول یک شهر کاملاً توریستی است و فقط برای نفس کشیدن پول نمیگیرند.
    12) لیدر گروه ما رو به شدت ترغیب میکرد که به یک شب ایرانی برویم و بابت آن نفری 55 دلار بپردازیم. می‌گفت در این شب ایرانی مثلاً فلانی میاد میرقصه. خودتون هم میرقصید. مشروبات هم هست. ما که مذهبی بودیم و نرفتیم. ولی حتی اگر مذهبی نبودیم باز هم نمی رفتیم. به شما هم توصیه میکنم نروید. اول اینکه زشته. دوم هم احتمالاً دارند سرتون کلاه میگذارند.

11. یک نکته یادم رفت. اگر اعتماد به نفس شهر گردی در یک کشور غریب را ندارید، یا اصلا زبان انگلیسی بلد نیستید، شاید تورهای روزانه آنجا تنها راه شما باشد. حتا اگر بدانید که سرتان کلاه میگذارند.
    اما اگر تصمیم گرفتید تنهایی این شهر را ببینید، حتما قبل از سفر جاذبه های توریستی آن را بیابید و قبل از سفر برنامه ریزی کنید.

12. سلام
    ممنون از اطلاعات شما و سایر دوستان، منم 2 بار رفتم استانبول، اولیش وسط مسیر اروپا بود 4 ساعت بیشتر طول نکشید،دومیش یک هفته بود، بلیط هواپیما را خودم گرفتم ولی هتل را تلفنی از طریق یکی از دوستام رزرو کردم، باید مواظب باشید، رفتم اتاق رزرو شده را دیدم ، پشیمون شدم، پذیرش هتل قبل اینکه اتاقمو ببینم پاسپورتمو گرفته بود، یک اتاق زیر تقریبا شیروانی، کثیف، به تمام معنی آشغال دونی ، اونم به یک قیمت بالا،خلاصه اعتراض کردمو بگو مگو ، پاسپورتمو نمیدادند تا برم یک جا دیگه ،میگفتن باید خسارت ما را بدی ، که نهایتا گفتم میرم سراغ پلیس، تا از شرشون خلاص شدم، استانبول اونقد زیاد هتل هست که با یک گردش 1 ساعته اونم پیاده در منطقه “آکسارای” یک هتل مناسب پیدا کردم، از دوستانتون بپرسید کدوم هتل را رفتند بعدا شما هم همون هتل را رزرو کنید،نقل و انتقال با تراموا یا مترو با 2 لیر به هر کجای شهر به راحتی مقدور هست،از چنج دلار به لیر در فرودگاه اگر ممکن بود خودداری کنید،حتی الامکان از مترو و تراموا و اتوبوس استفاده کنید اگرم مجبور شدید از خودرو استفاده کنید از سوار شدن به تاکسی خودداری کنید ، جایگزین بهتری تحت نام “دولموش” هست که شبیه تاکسی های ون خودمون با رنگ زرد هست که کرایه استانداردی داره،توصیه میکنم ار هتل های منطقه آکسارای استفاده کنید که مرکز شهر استانبول هست و دسترسی به مترو ، تراموا،دولموش ها به راحتی هست ، تازشم از طبقه پایین فرودگاه مستقیم مترو با 2 لیره مستقیم میبرنتون آکسارای(خواستید سوار مترو بشید از تشریفات گمرکی که خیلی سریع هم انجام میشه خلاص شدید ، کف سالن یا دیوارها به علامت متروتوجه کنید مستقیم راهنماییتون میکنه که کجا برید تا به مترو برسید،اون موقع سال 90 بود که رفته بودم دستگاههای تبدیل لیر به ژتون تمام ایسگاههای مترو و تراموا بود ، کافی بود اسکناس لیر یا سکه را وارد کنید و هر تعدادی خواستید ژتون بگیرید، و ژتون ها را وارد گیت (ورودی) ایستگاه بکنید و این میشد بلیط ورودی شما)،انواع خورد و خوراک با قیمت مناسب که یکیشو من خیلی دوسدارم اسمش هم ساندویچ های مک دونالد :!هست فت و فراونه، نقشه تراموا یا مترو را قبلا تهیه کنید، تمام مراکز دیدنی جلوشون تراموا ایستگاه داره،اسامیشون تا اونجا که یادمه بیاضیت،چارشی ، لاله لی ،کاپالی بازار،زیتون برونی(مناسب برای گرفتن جنس های با تیراژ 12 عددی مخصوصا لباس که این فروشگاههای ایرانی اکثرا جنس از اینجا میگیرن)اسکله سفر به جزایر استانبول(بغداد جاده سی را حتما برید ببینید)و توپ گاپی و … هست، حتما کفش راحتی همراه داشته باشید شاید دلتون بخواد مسیر های طولانی پیاده روی کنید، یک مرکز فروش کلاس بالا هم داره تحت عنوان تاکسیم، از آکسارای با دولموش میتونید مستقیم برید اونجا،از اون مسیرهای هست که فراوان پیاده روی میخواد،پره از پاساژهای زیبا و جنس های خوب و اصل، قیمتش هم اون موقع که لیر 700 تومن ما بود نسبت به ایران خوب بود، الانش را نمی دانم(خانوما که این چیزا حالیشون نیست،باید یکم بیخیالی طی کنید،3 روز منو کشون کشون برد و آورد ،اینه که کفش راحتی بپوشید:))))و بیخیال باشید، رفتید اروپا الکی که نیست سر کیسه را باید شل کنید).یک نکته مهم برای خرید هایی بالای 80 یا 100 لیره (یادم نیست) که از فروشگاههای بزرگ میکنید و اکثریتش هم شامل لباس و کیف و کفش هست حتما فاکتور بگیرید، شما بعنوان توریست از معافیت مالیاتی برخوردارید، خواستید برگردید ، رسیدید فرودگاه با این فاکتورها برید بخش tax rate، فاکتورها را با اجناس چک میکنن و مالیات هایی که فروشگاهها ازتون گرفتن بهتون به دلار یا لیر پس میدن، اینه که سعی کنید 3 -4 ساعت زودتر از ساعت پروازتون برید فرودگاه ، شاید اینکار یکم زمانبر باشه،دوباره امسال بازم میخوام برم استانبول، البته با خانوم شرط کردم من هزینه هتل و هواپیما و خوردو خوراکو میدم ، هزینه خرید با خودش خواهد بود، الکی که نیست دلار 3 تومنه :o برای شما هم مسافرت خوشی آرزو میکنم.شمارم هم میزارم اینجا برای استفاده اطلاعاتی که دارم 09147075474دوستانه در خدمت دوستانم خواهم بود

13. با سلام
    میخواستم بدونم مراکز خرید در استانبول در چه روزی تعطیل هست؟ چون تعدادی از دوستان شنبه و تعدادی یکشنبه را اعلام میکنند.
    سوال دوم در خصوص کارت برای استفاده در مترو و اتوبوس ؛بهتر است یک عدد کارت برای دو نفر خریداری شود یا دوعدد کارت؟ کدام مورد به صرفه تر است؟
    پیشاپیش از راهنمایی شما تشکر میکنم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>